inzicht - besef- doen

Bijgewerkt op: 2 mei

Destructieve gedragspatronen We overleven onze jeugd met pijnlijke ervaringen dankzij verdringing en ontkenning van kwets-uren: uren waarin we gekwetst zijn. Dat maakt het mogelijk dat je zegt dat het vroeger allemaal wel meeviel. Om pijn ‘onder de mat te houden’ creëren we onbewust gedragspatronen om te overleven. Het muurtje om je hart helpt onderdrukte pijn af te weren. Helaas blijken gedragspatronen, die vroeger beschermend waren, nu juist destructief. Dit maakt het leven lastiger dan nodig is. Hier inzicht in krijgen is een eerste stap.


Hunkering naar onvervulde behoeften Afweer helpt je om de pijnlijke realiteit van toen te verbloemen. Dit ‘oud zeer’ blijkt vaak de oorzaak van emotionele problemen. Je ouders en verzorgers konden onvoldoende voor je behoeften zorgen. Als je veel moeite doet om deze onvervulde behoeften alsnog bevredigd te krijgen creëer je onbewust afweermechanismen. En juist dit verdedigende gedrag blijkt de oorzaak van emotionele problemen.


Van afleiding buiten naar toeleiding binnen Je kunt je verzet tegen de realiteit opheffen door je open te stellen voor je binnenwereld. Voor ‘vergeten’ gevoelens die je nu als volwassene wel kunt dragen. Door de realiteit te (h)erkennen en serieus te nemen zorg je goed voor jezelf. Door direct lijfelijke ervaring en door het delen op een veilige plek, kun je oud zeer verteren en integreren. Je kunt gevoelens zoals boosheid of verdriet doorvoelen en zo kwetsuren helen. Een litteken is minder gevoelig dan een open wond en het vertelt je levensverhaal.


Patronen waar je aan gehecht bent geraakt Tussen het zogenoemde volwassen / gezonde deel en het verborgen gekwetste deel van een mens tref je bij velen een ‘verdedigingsmuur’ van overlevingsgedrag. Bij PRI (past reality integration) worden vijf afweer-patronen benoemd om de waarheid van pijnlijke ervaringen te ontkennen.


  1. Angst. Je vlucht weg uit de dreigende situatie. Je hebt de illusie dat vluchten mogelijk is. Deze angsten zijn veelal irreel en ‘uit de maat’. Voorbeelden zijn spreekangst, overbezorgdheid en ziektevrees. Isolement en eenzaamheid is de prijs die je hiervoor betaalt.

  2. Primaire afweer. Ik deug niet, het is allemaal mijn schuld, ik kan het niet, ik ben slecht. Dit jezelf op de kop geven leidt tot immobiliteit en kan leiden tot een somber en zwaar gevoel en zelfs depressie. Je hebt de illusie dat het beter voelt om jezelf op je kop te geven dan dat een ander dat doet.

  3. Valse hoop. Ik kan krijgen wat ik nodig heb, als ik maar…. Je blijft vanuit onzekerheid maar je best doen voor anderen totdat je oververmoeid raakt. Als volwassene ‘please’ je nog steeds omdat je de illusie hebt dat je zo alsnog kunt krijgen wat ontbrak: liefde, warmte, acceptatie.

  4. Valse macht. Jij deugt niet, de ander krijgt de schuld. Je legt de schuld bij je ouders, bij anderen. Als volwassene vind je dat de jou benadeelt, je denkt snel dat anderen tegen je zijn. Dit kan leiden tot irritatie, ruzies, woede, stressklachten en superioriteitsgevoelens.

  5. Ontkenning van behoeften. Ik heb geen probleem, wat doe jij moeilijk. Ik trek me terug en heb de illusie niets nodig te hebben. Je bent een kei in het relativeren van je eigen behoeften. Je dempt pijnlijke gevoelens door te veel te ‘moeten’ werken, drinken, eten, … Verslaving of hoofdpijn liggen op de loer.

Triggers of symbolen Voorbeelden uit het dagelijks leven kunnen je lijfelijk rechtstreeks in contact brengen met oud zeer van vroeger en meteen innerlijke onrust bezorgen. Dat wil je liever niet. Dus gauw naar de verdedigingslinie. Totdat het overlevingspatroon pijnlijker wordt dan het helen van oud zeer! Herbeleving van pijnlijke ervaringen is echt niet nodig. Juist beter van niet. Wat wel helpt is het doorvoelen wat je lijf in het hier en nu ‘vertelt’. Zo verteer je oud zeer zoals je boterhammen verteert. Al wat niet gezond voor je is laat je achter. Door lijfelijke triggers als helpende boodschappers te zien en daar naar te luisteren verminderen destructieve gedragspatronen en komt er ruimte voor vitaliteit. Voor autonome draag- en veerkracht.

Je wijze lijf liegt echt niet.


Bevrijding van innerlijke blokkades Dan wordt het tijd om je te ontfermen over kwetsuren en zorg te dragen voor heling. Aandachtig aanwezig zijn voelt goed en doet goed. Je weet je meer en meer geborgen in jezelf. Je natuurlijke eigenheid krijgt alle ruimte. Je bent vrij in contact met jezelf en anderen. Je complete zelf met zon- en schaduwzijden zorgt voor eigenwaarde en zelfcompassie. Kracht en kwetsbaarheid krijgen allebei ruimte. Vanuit een veilige innerlijke thuisbasis ervaar je innerlijke rust. Je voelt je gewenst en geliefd, om te beginnen door jezelf. Je handelt op basis van vernieuwd inzicht en besef richting gewenst waarneembaar gedrag.

8 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven