gezonde stress

Gezonde balans inspanning / ontspanning Iedereen ervaart spanning. Dat is maar goed ook. Je kunt alert reageren als het nodig blijkt. Je zet met plezier ergens de schouders onder. Je zet je actief in en laadt je batterij weer op met spel, rust en slaap. De vakbond heeft begin vorige eeuw met succes gestreden voor 8 uur werk, 8 uur ontspanning en 8 uur rust. Intussen is dit door flexibilisering van de arbeidsmarkt flink scheefgegroeid. De werkdruk in veel bedrijven vind ik de menselijke maat te boven gaan. En van een moeiteloze work-family-fit is in veel huishoudens geen sprake.


Bij den achturigen arbeidsdag wordt het lichaam van den arbeider gespaard en zijn leven verlengd.” 1919

Stressklachten Is de spanning te slap dan gebeurt er niets en bij te strakke spanning ervaar je lijfelijke en mentale stressklachten. Voor te hoge werkdruk, werkconflicten, privéproblemen, het alsmaar doorgaan en te weinig rust nemen betaal je op den duur een hoge prijs in de vorm van over-spanning. Stress kan chronisch worden door een optelsom van werk- en privé belasting. Met als gezamenlijk kenmerk dat er verdrietig genoeg sprake was van affectief gemis in de vroege jeugd bij velen die overspannen raken. Juist please-gedrag werkt overspanning en burn-out in de hand en bemoeilijkt het tijdig heldere grenzen stellen.


Luisteren naar lijfelijke signalen Bij overmatige stress pieker je veel, kun je je moeilijk concentreren, slaap je slecht, loop je op je tenen, heb je last van verkrampte spieren, hoofdpijn, spijsverteringsproblemen enzovoort… Deze innerlijke onrust wil door jou serieus genomen worden zodat je nog net op tijd voor herstel kunt zorgen. Als je deze helpende signalen negeert raakt je draagkracht uit balans met je draagkracht. En als je langere tijd je lijf links laat liggen kun je last krijgen van chronische stress. Alsof de innerlijke motor niet meer te stoppen is en ook tijdens rust en slaap doordraait op de activerende stresshormonen.


‘AAN’ | Sympathisch zenuwstelsel

Dit kun je vergelijken met het gaspedaal van een auto. De ogen staan op scherp, de lever voert extra suiker aan, ademhaling en hartslag gaan sneller, de bloeddruk stijgt, arm en beenspieren zijn aangespannen, et cetera. Je lijf is klaar om te rennen of te vechten om de echte of illusoire sabeltandtijger te weren. Deze alerte staat is mogelijk door extra toevoer van het stresshormonen adrenaline en als je nog langer doorgaat wordt ook nog cortisol toegevoegd. Te veel van het goede leidt tot duizeligheid, hartkloppingen, nare dromen of angstzweet. Je hele systeem staat onbewust ‘te lang scherp afgesteld’. Je bent alsmaar op je hoede, schrikt van het minste of geringste en raakt snel in paniek. Je ‘woont’ vooral boven in je lijf.



‘UIT’ | Parasympatisch systeem

Nu wordt er -meestal noodgedwongen- op de rem getrapt. De nervusvagus een belangrijke zenuw van ons kalmerend parasympatisch zenuwstelsel helpt daarbij. Dat is de tak van je zenuwstelsel die na drukte je lichaam tot rust brengt. Er hoeft nu niets. Er is tijd voor zorgen en verzorgen en vooral voor zelfzorg. Eigen lijfelijke en sociale basisbehoeften worden serieus genomen en je komt daar zoveel mogelijk aan tegemoet. Er komt aandacht voor vertering, ordening en herstel. Je hartslag daalt, je ademhaling wordt rustiger, je spieren ontspannen. Pffffff... Er hoeft niets per se nu. ‘Geen gevaar en buikje vol’, dan plaats rust!


Haptotherapie en het herstel- en zorgsysteem

Vanuit het affectieve contact wordt je verbaal en zeker ook non-verbaal aangesproken. Als je in je jeugd voldoende affectieve bevestiging hebt ontvangen dan kun je wel tegen een stootje. Je hebt leren vertrouwen op je innerlijke basisveiligheid. Heb je dit liefdevol contact met knuffels, tederheid, bescherming, gezonde grenzen, persoonlijke aandacht en een zachte schoot gemist dan kun je dit als volwassene alsnog inhalen. Juist in het rustige, respectvolle huid-op-huid contact kun je tot rust komen en laag voor laag een veilige vertrtouwens-basis opbouwen. Je bent weer present in je hele lijf en gemoed.


Ratio & gevoel

Juist bij buitengewone stress vluchten mensen naar hun ratio en gaan op wilskracht door. Effectiviteit en efficiency staan hoog in het vaandel. Dit maakt je lijf strakker en stijver en daardoor juist kwetsbaar. Door affectiviteit, wederzijds voelbaar contact van mens tot mens, van hart tot hart, komt er ruimte voor verzachting en versoepeling in lijf, leden en gemoed. Je leert reële bedreigingen te onderscheiden van irreëel gevaar. En je ervaart meer en meer innerlijke rust binnen de hectiek van alledag.




4 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven